Koen De Leus De Winnaarseconomie – Meer welvaart voor enkelen, meer welzijn voor velen?

De vierde industriële revolutie verandert de wereld sneller dan ooit. Digitale communicatie, gesofisticeerde robots en artificiële intelligentie maken deel uit van ons leven. Maar die ongeziene disruptieve innovatie heeft ook een donkere zijde. Meer dan ooit leven we in een winnaarseconomie waarvan slechts enkelen lijken te profiteren. In zijn nieuwste boek met die titel – De Winnaarseconomie (Uitgeverij Lannoo) – schrijft Koen De Leus dat superbedrijven zoals Google en Apple vandaag veel minder mensen te werk stellen dan de industriële molochs van weleer. Uiteraard zullen er nieuwe beroepen ontstaan, maar zal dit volstaan om alle getroffen werknemers een nieuwe en zinvolle job te bieden? Slim gebruik van technologie kan voor het eerst in de geschiedenis een eind maken aan de opwaartse kostenspiraal. Misschien liggen er zelfs hogere productiviteitwinsten in het verschiet. Maar wat als wij dat niet kunnen waar maken?

Koen De Leus is Hoofdeconoom van BNP Parisbas Fortis. Daarvoor was hij van 1996 tot 2006 hoofdanalist bij Tijd Beursmedia van de zakenkrant De Tijd vooraleer hij aan de slag ging als marktenstrateeg van Bolero, het online beleggingsplatform van KBC Securities. De Leus, die handelswetenschappen studeerde aan de Economische Hogeschool Sint-Aloysius (EHSAL) in Brussel, werd in 2012 senior economist bij bank-verzekeraar KBC. De Leus schreef ook twee boeken: ‘Naar Grijsland’, dat de impact van de vergrijzing op de economie en de financiële markten onderzoekt, en ‘Gouden Beursleuzen‘, over de principes van Behavioural Finance.