Jan Callebaut & Wouter Verschelden Het Merk België

Welke kansen en uitdagingen zijn er voor het merk België? Welke dynamiek bepaalt dat merk en de beleving ervan tegenwoordig? En is het tijd voor een nieuw verhaal voor de nv België?

De Belg en zijn land: het is geen overrompelend liefdesverhaal. Op wat gekte rond de Duivels, frieten, bier en chocolade na is er nauwelijks passie voelbaar rond het merk België. Ons land hangt aan elkaar door de ratio, de zakelijke afweging is wat ons bindt. We hechten aan de sociale zekerheid, een goede levensstandaard, de economische welvaart, maar we delen geen droom. Er is geen verhaal van eenheid, geen bindend idee van ‘Belgian exeptionalism’.

Het zijn bevindingen uit een groot kwalitatief onderzoek door WHY5Research.​ Dat verrassende onderzoek geeft een unieke inkijk in de denkpatronen en diepere associaties die de kiezer vandaag maakt. De rode draad: de Vlaming voelt zich het meeste ‘thuis’ in het huidige België, Franstaligen iets minder en moslims dramatisch minder. Dat heeft grote gevolgen voor de maatschappelijke en politieke toekomst van dit land.
Jan Callebaut en Wouter Verschelden gingen met dit onderzoek aan de slag. In Het Merk België (uitgeverij Manteau) bieden ze inzichten aan en formuleren ze heldere conclusies en vooruitzichten over België.

Jan Callebaut (1955) behaalde een Master in Diplomatie en een Master in Marketing (UGent). Hij is een internationaal eminent marktonderzoeker en CEO van WHY5Research. Hij publiceerde ruim tien boeken, waaronder The Naked Consumer, Never too late to grow old en Marketing is Menselijk.

Wouter Verschelden (1980) behaalde een Master in de Politieke Wetenschappen (UGent), een Master in General Management (Vlerick Business School) en een Master in Political Journalism aan Colombia University. Hij is politiek journalist en werkte eerder bij De Standaard en De Morgen. In 2013 richtte hij mee het nieuwsplatform Newsmonkey op. Hij publiceerde eerder De Zestien is voor u en Stop de Persen.